Den amerikanske konstnären Alex Da Corte (f. 1980) erövrar utrymmen med färg i skärningspunkten mellan design och visuell kultur. Louisianas utställning blir den första djupgående presentationen av konstnärens verk i Europa. Här möter man både tidiga och helt nya verk i en totalt överväldigande scenografi, skapad av konstnären, med specialdesignade golv, färgglada väggar, neonljus och karaktäristiska dofter – det blir som att kliva in i en parallell verklighet.
I utställningen presenteras ett antal av Da Cortes stora filminstallationer, som innehåller referenser till en uppsjö av populärkulturella fenomen som rapparen Eminem och The Muppets. Dessutom visas ett antal skulpturala verk, målningar och teckningar för att ge en fullständig överblick över Da Cortes konstnärliga praktik.
Popkonst på droger
Alex Da Cortes verk är tydligt förankrade i traditionell amerikansk konst och kultur. Han tycks blanda popkonsten och dess undersökning av populärkulturens ytor – som utövas av Warhol och Lichtenstien – med en egen skarp och satirisk existentialism. Verken besitter ofta en dubbelhet av anmärkningsvärd dysterhet och sorg och samtidigt något väldigt enkelt, lekfullt och lätt.
Da Cortes verk kopplar vår känsla av jag, av en identitet, till vår konsumtionskultur – från filmerna vi tittar på, till föremålen vi köper, ger och slänger. Med detta binder han en sorts existentiell tyngd till de direkt oskyldiga i att till exempel se The Muppet Show. I Da Cortes värld är vi alla ett slags missfoster, en summa av delar sammanfogade av det vi omger oss med och konsumerar.
Rubber Pencil Devil
Louisianas nyförvärv, Rubber Pencil Devil, som kommer att stå i centrum för utställningen, är ett av Da Cortes mästerverk. Verket består av en två timmar och fyrtio minuter lång film (sammansatt av 57 kortfilmer) och en visningsmiljö som fungerar som en poetisk förlängning av filmen med skulpturala möbler och en matta som liknar en fotbollsplan.
Da Corte har handbyggt unika scenografier för var och en av de 57 filmerna – en vanlig tour de force. Trots att han arbetat med digital video är hans tillvägagångssätt, därför karakteristiskt för honom, mycket analogt. Filmerna refererar till amerikanska barn-tv-klassiker, som Mr Rogers, De sju dvärgarna från Snövit och Bart Simpson. Konstnären spelar många av dessa karaktärer själv i full make-up, hans framförande är både humoristisk och lekfull i tonen, samtidigt som filmens tempo har saktats ner, vilket ger en känsla av både melankoli och utanförskap.