40 år med Viggo på farten

Med oss sitter Viggo Nørregaard på 78 år. Han är körande ägare av åkerifirman Viggos Shipping AB, och den 1 september kunde han fira sitt 40 års jubileum som självständig transportfirma på överfarten Helsingør-Helsingborg. Han har som mest rundat 15.000 turor med färjorna över Öresund i sin lastbilm men har inga planer på att sluta den närmsta tiden.

Vi träffade honom en fredag eftermiddag p väg hem till huvudkontoret i Perstorp, där Peter Keting, Head of freight vid ForSea Ferries kunde överlämna en inramad kopia av avtalet, som signerades 1 september 1979. Med överämningen följde också ett par flaskor med av ForSeas Selected Wines från Sydafrika, som Viggo förhoppningsvis kan få njuta av tillsammans med sin hustru och kollega sedan många år tilllbaka. 

En affärsidé som håller
Och Viggo förtjänar lite gott vin. Transportbranschen är hård, och 40 års succé kommer inte av sig självt. Men Viggo bestämmer själv och arbetar oberoende av koncerner och större avtal. Han kör frilans och som han själv säger: "Jag har mina priser och vill inte konkurrera med lågprissättarna. Mina bilar är miljögodkända och jag garanterar 24 timmars leverans i Danmark, på Bornholm och i Flensborg. Mina kunder är speditionsfirmor i Danmark och Sverige och jag hanterar de ordrar som inte passar in i deras stora förkromade system. Det konceptet har jag haft från början och det håller jag fast vid - för det fungerar".

Affärsidén, och Viggos goda omdöme och inte minst stora nätverk, har säkrat honom en fast lats i branschen genom 40 år. Viggo förklarar själv att det är djungeltelegrafen som säkrar honom ett fortsatt arbete. Den spelar nämligen för honom. 

Aldrig för gammal för skolbänken
Även om födelsebeviset kanske indikerar pensionsålder, visas det inte på något sätt på Viggos sinnen. Han tänker hela tiden framåt och om situationen kräver nya tilltag, så tar han dem. Under 2016, 75 år gammal, satte han sig återigen i skolbänken då chaufförbrist gjorde att han själv var tvungen att inneha rätten att köra med farligt gods. Men som han säger; "Jag behövde ju nästan inte öppna boken, för mina många år av erfarenhet säkrade mig näst högsta betyget på kursen och certifikat till att köra med farligt gods".

Det var inget tvivel om att Viggo skulle hamna i lastbilsbranschen. Han köpte sin första lastbil redan innan han tagit körkort. Under årens lopp har han varit uppe i 7 flotta bilar, men idag är det bara han själv och en enkel chaufför. Om det skulle knipa träder hans fru in bakom ratten. Viggo tog sitt lastbilskörkort 1959 och startade sin karriär 1960, där hans första transport var frusen fisk till minkfarmar. Han har inga planer på att sluta den närmsta tiden. När kompetenskortet utlöper nästa år, har hans hustru beviljat honom tillåtelse att förlänga ytterligare fem år, så Viggo är helt enkelt inte redo för pension än. 

Tiderna skiftar, men färjeturen består
Innan färjeläget i Helsingör blev placerat där det ligger idag, minns Viggo tydligt var de gamla SL-färjorna Betula och Regula i början på 70-talet lade till vid Kronborg. De hade inte hängdäck och fokus var primärt på pesonbilstrafiken. När alla bilar var ombord kunde det möjligtvis finnas plats till ett par lastbilar. Även om sommartrafiken idag kan vara hektisk, har mycket ändrats sedan dess. Viggo har som regel alltid plats på en av ForSeas färjor. Efter 40 år njuten han fortfarande av en 20 minuters paus på vägen, när han korsar Öresund.