TrA.Subject

TrA.Announcement

Den aviserade affären, där Molslinjen köper Helsingborg-Helsingör rederiet ForSea, blev nyligen genomförd, s.k. closing. Samtidigt blir det nu offentligt att nuvarande CEO på ForSea, Kristian Durhuus, blir ny CEO på Molslinjen.

Molslinjen och ForSea slås nu samman till ett rederi. Det sker parallellt med att Molslinjens tidigare CEO, Carsten Jensen, lämnar posten och blir ny CEO på Nordic Ferry Infrastructure (NFI) i Oslo.

NFI är ett holdingbolag, som äger både Molslinjen och det norska transportbolaget, Torghatten.

Ny CEO på Molslinjen blir nuvarande CEO på ForSea, Kristian Durhuus.

”Nu ska ForSea och Molslinjen integreras till ett sammanhållet rederi, väl rustat för den nuvarande och framtida gröna omställningen, vilket kommer att vara avgörande för sjöfarten kommande år”, säger Kristian Durhuus.

Efter sex år på posten lämnar därmed Carsten Jensen jobbet som CEO på Molslinjen. Från sin nya roll på Oslo-baserade NFI ser han fram emot att bidra till den fortsatta utvecklingen när de två rederierna blir ett.

”Jag är glad att Kristian Durhuus har tackat ja till uppdraget. Med honom vid rodret får Molslinjen en erfaren CEO som gjort ForSea till ett effektivt och välskött rederi.”

Rent praktiskt kommer Kristian Durhuus att börja på Molslinjen den 15 mars 2023 och fram tills dess kommer Carsten Jensen fortsatt ha ansvar för Molslinjen.

Om Molslinjen
Molslinjen är Danmarks största passagerarfärjerederi med över 1,200 anställda och 15 fartyg som betjänar över åtta miljoner människor per år på nio linjer, inklusive förbindelser till Sverige och Tyskland. I samarbete med Herning Turist driver Molslinjen bussar under varumärket Kombardo Expressen på direkta busslinjer till/från Köpenhamn - Aarhus, Aalborg, Randers, Holstebro, Herning, Silkeborg och Rønne. Mer info: www.molslinjen.dk

Om ForSea
ForSea driver Helsingborg-Helsingør färjelinjen, Öresundsregionens flytande bro, med en flotta som består av fem fartyg. 2019 transporterade ForSea 7,0 miljoner passagerare samt 1,3 miljoner personbilar, 440 000 lastbilar och 16 000 bussar. Överfarten främjar integrationen och tillväxten i Öresundsregionen och drivs av 600 medarbetare som dagligen arbetar för en säker, effektiv och miljövänlig förbindelse mellan Sverige och Danmark. Förbindelsen bidrar därutöver med att skapa omkring 2 000 arbeten i regionen. Mer info: www.forsea.se

För mer information, kontakta Molslinjens PR- & kommunikationschef, Jesper Maack på +4520196215 eller mail  jma@molslinjen.dk alt. ForSea Press Office presscontact@forseaferries.com


Helsingør-Helsingborg överfarten är regionens flytande bro bestående av de fem färjorna Aurora, Tycho Brahe, Hamlet, Mercandia IV och Mercandia VIII. Färjorna är miljövänliga och utrustade med katalysatorer. I tillägg till detta är Aurora och Tycho Brahe båda konverterade till batteridrift för en total investeringskostnad om ca MSEK 300. INEA, ett förvaltningsorgan för innovation och nätverk inom EU har stöttat investeringen med ca MSEK 120.

2019 transporterade ForSea 7,0 miljoner passagerare samt 1,3 miljoner personbilar, 440 000 lastbilar och 16 000 bussar. Detta motsvarar 20% av de fordon som passerade över Öresund[1] 2019. Överfarten främjar integrationen och tillväxten i Öresundsregionen och drivs av 600 medarbetare som dagligen arbetar för en säker och effektiv förbindelse mellan Sverige och Danmark med målsättning att göra resandet så behagligt som möjligt och med målet att reducera CO2 med 70% jmf med tidigare drift som skedde utan batteridrift. Förbindelsen bidrar därutöver med att skapa omkring 2000 arbeten i regionen.

[1] Summan av fordon som passerat över Öresundsbron samt via Helsingborg-Helsingör med ForSea.