En hållbar färjeförbindelse

ForSea driver en hållbar färjeförbindelse där man använder den senaste tekniken för att minska miljöpåverkan, samtidigt som man ständigt strävar efter att stärka den regionala integrationen i Öresundsregionen. ForSea är miljöcertifierat enligt ISO 14001:2015.

Färjorna som trafikerar linjen var från 2007 de första som uppfyllde kraven i SECA-utsläppsreglerna, som blev obligatoriska 2015. Gruppen arbetar dessutom kontinuerligt för att minska koldioxidutsläppen och minska färjeförbindelsens påverkan på havsmiljön för Öresundsregionens bästa. ForSea har tagit initiativet till att introducera batteridrift på de två färjorna Tycho Brahe och Aurora för att ytterligare minska färjornas miljöpåverkan.

ForSea och färjeförbindelsen bidrar vidare till lokalsamhället på båda sidorna av Öresund genom att skapa jobb och stödja kultur, utbildning och näringsliv.

Resan över Öresund är också en resa mot noll-utsläpp

Sverige har ett långsiktigt klimatmål att inte ha några nettoutsläpp av växthusgaser 2045. Det här målet vill färjelinjen nå tidigare än så.

”Vi har bara en planet och en av de saker som vi som rederi kan bidra till för en hållbarare värld är att aktivt värna om havsmiljön”, säger Johan Röstin, CEO på ForSea. ”Vi har alltid värnat om miljön och levde upp till de senaste utsläppsreglerna redan 2007. Med batteridrivna färjor tar vi ett stort steg framåt för mindre utsläpp, rök och oljud. Och vi tummar inte på effektiviteten. Tack vare banbrytande teknologi och alla duktiga, samkörda medarbetare kommer överfarten även med batteridrift bara ta 20 minuter.”

Vår hållbara resa

En grönare resa

Den 9 november firar vi ett år med batteridrift på Tycho Brahe och Aurora. 

Under det här året har utsläppen av CO2 minskat med hela 16 000 ton! Detta har gjort att alla levande varelser på land och under kölen kan glädjas åt en betydligt lugnare miljö utan störande buller och irriterande vibrationer. 

Visste du att... en minskning av CO2 utsläpp på 65% motsvarar cirka 23 000 ton? Det är lika mycket som cirka 7600 semesterresor till Thailand genererar! (källa)

Det här gör oss till världens första högintensiva batteridrivna färjelinje – lika snabba, trygga och punktliga som alltid, men betydligt mer vänliga mot miljön och vårt älskade sund. Våra batteridrivna färjor är bara första steget i vår hållbarhetsresa för en ännu bättre färjelinje. Vi nöjer oss inte med destination Helsingborg-Helsingör, vi vill mot framtiden. För din skull, för hela regionens skull och för vår miljös skull.

Ansvarsfull återvinning

Vi arbetar ständigt med att minska vårt avfall och arbetar ständigt för att ta mer ansvar och bli mer miljövänliga.

Tex går alla våra biologiska rester från köket till biogasanläggningen i Helsingborg där den blir till biogas och biogödsel!

Visste du att… På 1 kg matavfall kan en gasbil köras 1,3 km?

Idag är cirka hälften av alla engångsartiklar till våra resenärer gjorda av biobaserat material och till årsskiftet kommer det vara 100%.

Visste du att.. Det är möjligt att göra engångsartiklar av både majsstärkelse och sockerrör?

För oss är det en självklarhet att vi tar ansvar och inte pumpar ut något avfall i havet. Så kallat svartvatten och gråvatten körs i land via det kommunala avloppet medan oljehaltigt vatten skickas till Stena Recycling för hantering.

Klimatsmart mat

Mat utgör en stor påverkan på vår miljö och därför är det en mycket viktig del i vårt hållbarhetsarbete.

I kök, cafeterior och restauranger är det stort fokus på att bli mer klimatsmarta. Vi använder främst lokalproducerad mat och ökar hela tiden antalet certifierade produkter. Kockarna jobbar också med lösningar som att servera klimatsmartare kött och mer vegetariskt. Vi serverar självklart varken röd- eller gullistad fisk. Därför kommer du inte hitta ål på vårt julbord. Andelen MSC/ASC certifierad fisk ligger idag på närmre 65% och från april 2020 kommer siffran vara 100%. Det ska vara lätt för våra gäster att välja rätt!

Hållbar energi

Från den 1 januari 2019 är all el i verksamheten helt grön. Det innebär att elen vi köper endast kommer ifrån icke fossila källor såsom vatten, vind och sol.

Med detta byte besparar vi miljön runt 300 ton CO2 mer än tidigare. Förutom att se över våra energikällor jobbar vi också på att minska vårt energibehov. För det arbetet har vi etablerat två olika grupper som består av personal från olika avdelningar.

Visste du att… 300 ton CO2 motsvarar ungefär 100 flygresor till Thailand t/r?

ECO-drivinggruppen är ett gäng nautiska befäl som tillsammans jobbar med olika strategier för att hitta det mest optimala och minst energikrävande sättet att ta fartygen mellan Helsingborg och Helsingör. Till sin hjälp installerades det under året ett nytt energimätningssystem som visat sig vara mycket effektivt. Sedan det kommit i bruk har nautikerna lyckats minska sin förbrukning med mellan 5-10%.  

Utöver ECO-drivinggruppen har vi också en energibesparingsgrupp bestående av tekniker som även de arbetar med energifrågor. Deras uppgift är istället att hitta tekniska lösningar som minskar energiåtgången. De har gjort tex bytt belysning, frekvensstyrt pumpar och installerat induktionsspisar. Tillsammans har de under året hittat lösningar som minskat förbrukningen med cirka 400 000 KWh.

Visste du att… 400 000 KWh motsvarar ungefär hälften av den totala förbrukningen i land i Helsingör?

Socialt ansvar

Det är inte bara utifrån våra fartyg som vi arbetar för miljön. Vi bidrar till att skapa en bättre miljö för oss människor. Vi tar också socialt ansvar både i vår närmiljö och på produktionsplats. Läs mer om några av våra projekt.

Seabin
I november förra året blev vi förärade det prestigefyllda ’Helsingborg Stads Miljöpris’. Vi valde att återinvestera pengarna i miljön och Helsingborg och installerade därför en Seabin i Helsingborg hamn.  

En Seabin är en sorts papperskorg som ligger med sin öppning i havsytan. Anordningen är fäst i kajen och har en liten pump i botten som suger in havsvattnet via öppningen. Skräp som är mellan 2 mm-30 cm får plats i korgen, som rymmer hela 20 liter skräp. Den är just nu placerad vid Pub Ro i norra hamnen och töms dagligen av Helsingborg Yacht Club.

Havet har under många år fått ta emot enorma mängder skräp och konsekvenserna är förödande. Med vår Seabin rensar vi upp en liten del av allt det skräp som flyter. Samtidigt skapar vi förhoppningsvis engagemang och kunskap hos allmänheten.

Arbetet mot ett ”grönare” hav är alltså i full gång!

Havsresan
Ett av våra mer långsiktiga mål är att bidra till FNs hållbarhetsmål nummer 14, vilket syftar till Hållbara hav. Som ett steg i det har vi varit med i projektet Havsresan.

Havsresan tar plats under en veckas tid varje år på olika ställen i Sverige, då dykare från hela landet samlas för att undersöka hur våra hav och sjöar mår. I år var det Helsingborgs sportdykarklubb och Helsingborg Stad som var värdar för arrangemanget och vi ville självklart också vara med och bidra till projektet.

För ForSeas räkning utförde dykarna olika undersökningar. En hade syftet att se om det har varit positivt för det marina livet att förstärka kajen i Helsingör med stora stenblock istället för att ha släta ytor. Resultatet visade att valet av stenblock är en riktig lyckoträff och både växter och djurliv är rikligt.

Dykarna gjorde även mätningar av undervattensljudet från våra fartyg för att se om bullret under vattnet minskade vid batteridrift. Även här visade sig resultatet mycket positivt. Det är inte bara alla varelser i land som kan njuta av våra tysta fartyg, utan även under vattenytan har det blivit lugnare och tystare.

Starting Chance
Vårt vinkoncept Selected Wines består av utvalda viner med hänsyn till kvalitet, hållbarhet och socialt ansvar. Med detta bidrar vi till en hjälporganisation i Sydafrika där barnen står i fokus.

Hållbarhet handlar inte bara om miljö utan även om socialt ansvar och vi har valt att stötta hjälporganisationen Starting Chance. De riktar sig till barn i förskoleåldern i några av Kapstadens mest utsatta områden. Organisationen ger barnen en chans att vara i säkra, trygga ramar under dagtid och samtidigt bli klara inför skolstart. Vi vill ta ansvar längre än vad själva försäljningen av vinet sträcker sig. Därför bidrar vi till Starting Chance för varje såld vinflaska.

Banbrytande teknologi laddar snabbt och grönt.

ForSea Ferries har valt att ladda sina batterier med ”grön el”, från icke fossila källor som vind, vatten och sol. Det gör att det inte sker några utsläpp från de två batterifärjorna. Totalt minskas utsläppen därmed med ungefär 65%, då Aurora och Tycho Brahe seglar fler turer än de andra färjorna.

En helautomatisk laserstyrd robotarm pluggar in färjorna för laddning varje gång de är i hamn. Det innebär 5-9 minuters effektiv laddning för en överfart på tjugo minuter, vilket säkerställer att färjorna även i fortsättningen kommer att avgå frekvent och på utsatt tid.

100% Electric Ferry Crossing | Fully Charged 4k
Transforming maritime transportation in sustainable ways

Ladda bilen på 20 minuter

Använd Bee laddstationer vid drive-in i Helsingborg och ladda din bil till 80% kapacitet på ca 20-30 minuter. Det finns möjlighet att ladda en bil på växelström samtidigt som en annan bil snabbladdar på likström. 

Du hittar laddstationen på följande koordinater: 56°02'22.5"N 12°41'42.2"E

Projektet delfinansieras av Klimatklivet, genom Naturvårdsverket.

Ladda din bil enkelt och smidigt

Vi erbjuder elbilsladdning i samarbete med Bee. Det är Sveriges största bilmärkesoberoende laddplats med snabbladdning och består av 5 snabbladdningsstationer med totalt 10 laddplatser som är centralt placerade vid infarten till check-in i hamnen.

De är tillgängliga både för resenärer som vill ladda elbilen i samband med resan över sundet, samt allmänheten. 

Så här får du förtur i kön

När du laddat på våra laddstationer får du förtur vid omkörningen på färjan till Helsingör. Kör till manuell biljettlucka och visa din laddbricka. För att kunna ladda behöver du en laddbricka från Bee. Denna kan du köpa i vår reception under ordinarie öppettider, eller beställa online här! Priset på laddningen styrs av vilket abonnemang du har. Du kan använda laddbrickan i hela Bees publika laddnätverk i Sverige, Danmark och Tyskland.

Varför är batteridrift bättre för miljön än traditionella drivmedel?

Vid dieseldrift skapar vi vår egen el med hjälp av dieselmotorer. Precis som för andra fossila bränslen, ger förbränning av diesel upphov till utsläpp av framförallt koldioxid, svaveloxider, kväveoxider och partiklar, vilka alla har en stor inverkan på vår miljö. Vid batteridrift däremot laddas batterierna med hjälp av el som produceras i land istället.

En annan fördel som batteridrift har jämfört med dieseldrift är att energiförbrukningen blir mycket lägre på grund av att verkningsgraden är bättre. När en dieselmotor genererar el är det en stor del av energin som försvinner i spillvärme. Man eldar för kråkorna, kan man säga. Detta spill är betydligt mindre vid batteridrift och den totala energiförbrukningen för Aurora och Tycho Brahe är därför 40 % lägre vid batteridrift än vid dieseldrift. En sista men nog så viktig fördel med batteridrift, är att bullernivån minskar betydligt när färjorna seglar på el vilket inte bara är till glädje för oss som är på färjan utan även för det marina livet i Öresund.

Hur länge håller batterierna och var är de placerade ombord?

Man räknar med att de batterier vi har idag kommer att räcka i ungefär fem år. Då tekniken för batterier utvecklas mycket snabbt just nu räknar vi dock med att nästa generation batterier kommer att ha en längre livstid än de befintliga. Ombord finns det 640 batterier med en vikt av 90 kg per batteri. Batterierna, tillsammans med nödvändig kringutrustning, är placerade i fyra stora containers mellan skorstenarna på övre däck.. Totalt har vikten på fartyget ökat med ungefär 280 ton.

Hur lång tid tar det att ladda batterierna?

På den danska sidan laddar vi i 6 minuter och på den svenska sidan laddar vi i 9 minuter. Detta är tillräckligt för att räcka till resan över sundet.

Hur mycket energi laddar vi vid varje tillfälle?

Varje överresa förbrukar ca 1 175 kWh, vilket motsvarar ungefär detsamma som en normalvilla förbrukar under en månad. I varje hamn står ett torn med en robot som ansluter laddningskabeln automatiskt varje gång fartyget kommer till kaj. Anläggningen laddar med 10,5 kV, 600Amp och 10,5MW. Batterierna har en total kapacitet på 4 160 kWh vilket innebär att vi alltid har ett visst överskott av el om vi av någon anledning inte kan ladda under ett uppehåll eller om överfarten tar längre tid än normalt.

Vad händer om batterierna inte kan laddas eller om elen tar slut?

Om vi, av någon anledning inte kan ladda batterierna, kan fartyget köras i antingen hybriddrift eller dieseldrift. Samtliga maskiner är kvar ombord och om batterierna är tömda eller delvis tömda kan vi antingen gå över till att bara köra på diesel igen eller så kan vi köra i hybriddrift, vilket innebär en kombination av dieseldrift och batteridrift. Batterierna kan även laddas med hjälp av fartygets egna dieselmotorer.

Vad har det kostat att konvertera fartygen till batteridrift?

Hela projektet har varit budgeterat till 300 MSEK. EU har bidragit med 120 MSEK och pengarna kommer från ”Fonden för ett sammanlänkat Europa” som är samfinansierat av Europeiska Unionen.

 

Upphovsmannen ansvarar för publikationens innehåll. Europeiska unionen tar inget ansvar för hur innehållet används.

Hållbarhetsrapport 2018

Läs vår hållbarhetsrapport enlighet med bestämmelserna i ÅRL 6:e kapitel för 2018.

Hållbarhetsrapport

Miljöpolicy

Läs vår miljöpolicy. 

Miljöpolicy