Förvaltningsberättelse
ForSea AB driver färjeförbindelsen mellan Helsingborg och Helsingör med närmare 50 000 avgångar per år i ett av norra Europas mest trafikerade farvatten. Färjetrafiken är en självklar del av infrastrukturen som bidrar till att människor möts och till att hela regionen utvecklas.
Vision
Vi ska vara den mest hållbara och kundfokuserade koncernen, som strävar efter noll CO2-utsläpp.
Affärsmodell
Vi seglar med hög frekvens och tillförlitlighet, med minimal miljöpåverkan och hög säkerhet. Vi ger utmärkt service. Vi sammanför människor och företag.
Om ForSea
En flytande bro
Under 2018 transporterades cirka 7 miljoner resande, 1,3 miljoner personbilar, 450 000 lastbilar och 16 000 bussar på ett tryggt och säkert sätt över Öresund. Färjelinjen är en ”flytande bro” med flera avgångar varje timme hela dygnet. Förutom turtäthet och pålitlighet är de viktigaste konkurrensfördelarna kapaciteten, de hållbara transporterna och upplevelserna som erbjuds ombord.
Fokus på passagerare och gods
ForSea har cirka 750 medarbetare och arbetar med två kundsegment – passagerartrafik och frakt, där passagerartrafiken är den största intäktskällan. Denna trafik omfattar pendling, arbetsresor, turism samt resor med sikte på allt från matupplevelser till shopping och avkoppling ombord. För frakttrafiken i regionen sparar vattenvägen mellan Helsingborg och Helsingör både tid och miljö. Ungefär hälften av godset som transporteras på färjorna stannar i Öresundsregionen. Övriga volymer är transittrafik med slutdestination på andra marknader i Norden och den europeiska kontinenten.
Den blå resan är också den grönaste
ForSea ska vara det modernaste och effektivaste transportalternativet över Öresund, men också det mest hållbara. Företaget har länge arbetat på att minimera färjeförbindelsens påverkan på miljön i Öresundsregionen. Under 2018 togs ännu ett steg i hållbarhetsarbetet när batteridrift introducerades på färjorna Tycho Brahe och Aurora. Genom batteridriften minskar utsläpp, rök och buller. Det bidrar starkt till att den blå resan på vår vattenväg också är den grönaste.
Hållbarhetsrapportering
Koncernens styrelse ansvarar för att ta fram ForSeas AB:s hållbarhetsrapport. Denna rapport är upprättad i enlighet med bestämmelserna i ÅRL 6:e kapitel och presenteras i sin helhet efter noterna i årsredovisningen.
Ägandeförhållanden
Den europeiska investeringsfonden First State European Diversified Infrastructure Fund FCP-SIF, äger genom bolaget FS Ferries Holding S.a.r.l aktierna i moderbolaget ForSea AB till 100 %. Investerarna i First State European Diversified Fund FCP-SIF är i första hand europeiska pensionskassor. Bolaget fokuserar på långsiktiga investeringar i stabila infrastrukturföretag av hög kvalitet.
ForSea AB upprättar koncernredovisning för alla dotterbolag och har från januari 2015 övertagit 100 % av aktierna i ForSea Öresund A/S (org. nr 19752283), ForSea Öresund AB (org. nr 556536-0889), ForSea Helsingborg AB (org. nr 556206-4575) samt ForSea Helsingör ApS (org. nr 33260040).
Väsentliga händelser under räkenskapsåret
Under 2018 ändrade Koncernen namn till ForSea samt introducerade batteridrift på färjorna Tycho Brahe och Aurora.
Utveckling av verksamhet, ställning och resultat (koncernen)
(Tkr) | 180101 - 181231 | 170101 - 171231 | 160101 - 161231 | 141117 - 151231 |
Nettoomsättning | 1 367 716 | 1 301 970 | 1 274 310 | 1 347 346 |
Rörelseresultat | 151 675 | 153 061 | 84 946 | -21 351 |
Resultat e. finansiella poster | -107 153 | -129 564 | -252 420 | -278 337 |
Balansomslutning | 4 226 061 | 4 289 504 | 4 093 187 | 4 159 852 |
Soliditet (1) | 3,6% | 4,0% | Neg | Neg |
Avkastning på eget kapital (2) | Neg | Neg | Neg | Neg |
Avkastning på totalt kapital (3) | 3,6% | 3,6% | 2,5% | Neg |
Medelantal anställda | 639 | 630 | 606 | 582 |
(1) Eget kapital / Balansomslutning.
(2) Årets resultat / Genomsnittligt justerat Eget kapital
(3) (Resultat efter finansiella intäkter och kostnader + räntekostnader) / Genomsnittlig balansomslutning
Moderföretaget
(Tkr) | 180101 - 181231 | 170101 - 171231 | 160101 - 161231 | 141117 - 151231 |
Nettoomsättning | 61 344 | 48 446 | 43 750 | 10 970 |
Rörelseresultat | -374 | -3 073 | 8 039 | -13 601 |
Resultat e. finansiella poster | -216 343 | -232 381 | -104 726 | -129 828 |
Balansomslutning | 4 445 706 | 4 555 519 | 4 373 384 | 4 229 169 |
Soliditet (1) | 9,9% | 11,5% | 1,4% | 2,1% |
Avkastning på eget kapital (2) | Neg | Neg | Neg | Neg |
Avkastning på totalt kapital (3) | 0,9% | 1,0% | 5,8% | Neg |
Medelantal anställda | 29 | 20 | 20 | 19 |
(1) Eget kapital / Balansomslutning.
(2) Årets resultat / Genomsnittligt justerat Eget kapital
(3) (Resultat efter finansiella intäkter och kostnader + räntekostnader) / Genomsnittlig balansomslutning
Väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer
Risk och osäkerhet i gruppens verksamhet
Gruppens verksamhet ställer stora krav på tillförlitlighet i fartygsflottan. Skador på fartygen genom olyckor eller maskinella problem kan bli kostsamma. Bolaget satsar därför stora resurser på att hålla fartygen i mycket gott skick. För att minimera kostnader orsakade av denna typ av problem finns omfattande sakförsäkringar.
Risk och osäkerhet inom branschen
Gruppens huvudsakliga kundgrupper finns inom transportsektorn. Efterfrågan på transporter är beroende av konjunkturen och den underliggande efterfrågan på företagens produkter och konkurrens från andra alternativ. Privatresesidan är konjunktur- och omvärdskänslig, men är också utsatt för konkurrens från andra resealternativ.
Risk och osäkerhet i omvärlden
De omvärldsfaktorer som har störst inverkan på koncernen är frågor rörande regleringen av handel och införselregler inom EU och övriga norra Europa samt utvecklingen av olje- och elpriset."
Förväntad framtida utveckling
Verksamheten fokuserar helt på att optimera trafiken på linjen Helsingborg-Helsingör. ForSea Groups strategi bygger på ständig utveckling av erbjudandet och servicen till kunderna. En stor utmaning är oljepriset, som fluktuerat kraftigt de senaste åren. Ett målmedvetet arbete görs inom ramen ESP (Energy Saving Programme) för att minimera energi- och bränsleförbrukning. Övergången till batteridrift på M/S Aurora och M/F Tycho Brahe 2018 gör att även fluktuationer i elpriser numera är en utmaning för koncernen.
Händelser efter räkenskapsårets utgång
Det finns inga väsentliga händelser efter räkenskapsårets utgång att rapportera.
Förslag till vinstdisposition (kronor)
Till årstammas förfogande står följande vinstmedel | |
Balanserat resultat | 522 706 000 |
Årets resultat | -81 058 000 |
441 648 000 |
Styrelsen föreslår att | |
till aktieägarna utdelas | 0 |
i ny räkning balanseras | 441 648 000 |
441 648 000 |
Styrelsens yttrande över den föreslagna vinstutdelningen
Beträffande moderföretagets och koncernens resultat och ställning i övrigt hänvisas till efterföljande resultat-och balansräkningar, rapporter över eget kapital, kassaflödesanalyser samt noter. Alla belopp uttrycks i tusentals svenska kronor där ej annat anges.