TrA.Subject

TrA.Announcement

Resor med många möjligheter

Passagerarna reser med ForSea av många olika skäl – pendling, arbetsresor, turism, matupplevelser, shopping eller bara en stunds avkoppling i vardagen. Oavsett orsak ska de alltid känna att varje resa bjuder på den service och de upplevelser de vill ha.

ForSea erbjuder dessutom en snabb väg över sundet samt miljövänliga sjötransporter utöver det vanliga. Två färjor är idag batteridrivna. Det gör oss till världens första högintensiva färjelinje med batteridrift – och en färjelinje som minskar utsläppen med 65 procent.

”Tura” eller ut i världen

Varje år görs miljontals resor med ForSea mellan Helsingborg och Helsingör. Omkring 80 procent av resandet är regionalt och innebär att resan börjar och slutar i Öresundsregionen. Hit hör exempelvis det klassiska ”turandet” – resandet fram och tillbaka över sundet för att under tiden äta, dricka eller shoppa. Den övriga andelen är internationellt inriktad, där ForSea är länken i ett resande som når långt utanför regionen.

Butiksutveckling och kulinariskt gästspel

Under 2018 gjordes drygt 7 miljoner resor, vilket var i nivå med året innan. Shopping är en given del i erbjudandet, där ForSea har ett prisvärt sortiment av främst parfym, alkohol och godis. Under året påbörjades en översyn av butikskonceptet. Målet är ett mer anpassat koncept, som gör att butikernas utformning och sortiment möter kundernas behov i ännu högre grad. Parallellt görs utbildningssatsningen ForSales för medarbetarna. Den inriktas på att vidareutveckla servicen i butikerna.

Restaurangerna bjuder på matupplevelser, både till lunch och middag. Samtidigt lockar barer och caféer med öl, kaffe, smörgåsar och andra lite enklare anrättningar. En av årets mest uppskattade nyheter var samarbetet med prisbelönta Helsingborgsrestaurangen Gastro. Under sex sommarveckor gästspelade Gastros kockar och serveringspersonal på färjan Tycho Brahe, vilket lockade mängder av gäster och ökade intresset för restaurangverksamheten.

Tänka hållbart och digitalt

Hållbarhetsfrågorna påverkar inköpsarbetet, där andelen certifierade råvaror successivt ökar. Lika viktigt är det att via bättre planering minska matsvinnet. Vi väljer lokalproducerat i den mån det går och har till exempel nyligen påbörjat ett samarbete med Bjärekyckling. ForSea följer även med utvecklingen i samhället och utökar utbudet av vegetariska och veganska alternativ på menyerna.

Digitalisering är också ett område där ForSea flyttar fram positionerna, bland annat genom att underlätta biljettköp och incheckning via en ny nättjänst. Ännu är det bara en mindre del av alla biljetter som köps digitalt, men de flesta kunderna söker information och inspiration online. Det bidrar till att skapa en helhetsupplevelse som känns både smidig och modern.

Kundlojaliteten mäts varje månad via ett Net Promoter Score (NPS), där passagerarna anger hur sannolikt det är att de skulle rekommendera resor med ForSea. Även kundnöjdheten mäts månadsvis.